Fra den første mestring av balanse til å bli en proff

Først og fremst bør barn kunne håndtere sykkelen sin trygt og sikkert; Woom sykler vokser trinnvis sammen med barnas ferdigheter. Det er viktig for barnet å mestre de første utfordringene, spesielt i startfasen av læringen. Etter dette er det vanskelig å stoppe dem! Woom gir barn i alderen mellom 1 1/2 og 14 år ultralette, gjennomtenkte og riktige sykler.
Å sykle på en woom – det er morsomt det!

De første stegene 
på (balanse) sykkelen

I begynnelsen handler det om å finne en følelse av balanse. 
> Råd om hvordan du starter

Lære å sykle på 
15 minutter

Det å lære å sykle er lek for barna; med de riktige tipsene er det enda enklere! 
>Våre tips

Å takle 
steiner og røtter

Nå handler det om ferdigheter; mye kan læres på en dag ute. 
>Tips for proffene

Image with visual parallax effect

.

Det første steget for å sykle:
Finne en følelse av balanse

Nysgjerrighet våkner så snart barna kan gå – i beste fall i et miljø hvor andre barn allerede løper rundt. Gjennom observasjon, finner barn inspirasjon til å lære nye ting! Å presse barna til å gjøre noe, faller på døve ører; de bestemmer selv når det er riktig tidspunkt for å prøve en balansesykkel. Med sitt lave sete og høye styre, er utgangspunktet tilnærmet som å gå. Steg for steg blir trinnene på balansesykkelen mer avansert: Turgåing blir til gåsykling og gåsykling blir til sykling!

Denne læringsprosessen kan gjøres på et jevnt skrånende område borte fra trafikk og andre stressfaktorer. Selv om barna liker å skrubbe med føttene for å redusere fart, handler det om at de skal lære å bruke virkelige bremser. Dette vil gjøre det lettere for dem å håndtere en «ekte» sykkel senere! NB: Vi anbefaler på det sterkeste å bruke hjelm og hansker!

«En balansesykkel kan allerede brukes når barnet er mellom 1 1/2 – 2 1/2 år. 
Men det viktigste er at barnet vil bruke den: Ingenting virker med press! «

Christian Bezdeka
Grunnlegger av woom

Steg 1:
Scooting

Med balansesykkel mellom bena og hendene på styret, kan barna begynne å trene på deres første «balansesykkel steg».

Barn lærer best ved å etterligne. Den beste måten å gjøre dette på er derfor å ta med balansesykkelen til en park hvor andre barn farter rundt!

Tips 1: Sett setehøyden riktig ved at barnet står med begge føttene flatt på bakken. Det bør være 3-5 cm mellomrom mellom sete og barnets rompe.

Tips 2: I starten, kan en voksen holde barnets skulder til barnet har nok stabilitet til å håndtere balansesykkelen alene.

Steg 2:
Trille

Så til et større steg. Etter å ha lært å scoote, er det endelig på tide å trille! Etter litt øvelse er det enkelt for et barn å stolt kunne løfte beina opp i luften!

Tips 1: Så snart barnet ditt triller mer enn de går med balansesykkelen, kan du flytte sete opp i små trinn av gangen.

Steg 3:
Bremsing

Det er smart å lære bremseteknikk på balansesykkelen fordi det kan praktiseres med begge føttene flatt på bakken. Bremsen på Woom balansesyklene lærer barna hvordan man skal bruke bremsen riktig. Dette – sammen med balansefølelsen – gjør at barn er godt forberedt til å sykle på sin første sykkel med pedaler!

Tips 1: Bremsing kan demonstreres mens du løfter balansesykkelen i luften. På denne måten ser barna hvordan bakhjulet stopper når du bruker bremsehendelen; bremsehendelen er enkel og sikker for dem å bruke!


Image with visual parallax effect

Føtter på pedalene: 
Lær å sykle på 15 minutter

Nå er det på tide med pedaler. Steget opp til en sykkel med pedaler er mindre enn det først kan virke som. Hvis det å lære å balansere på en balansesykkel var lek for barna, vil overgangen til sykkel med pedaler være enkel! Barna vil lære å sykle, uansett om første møtet med sykkel ikke gikk helt etter boken. Det er lurt å vise barn hvordan drivverket på en pedalsykkel fungerer. Så forstår de hvordan pedalene fungerer! Det neste trinnet er å prøve ut den grønne bakbremsen.

Etter noen få svinger forstår de fleste barna prinsippet og vil sykle selv. Når en voksen legger en hånd på skulderen, kan de se fremover og prøve bremsen. Vi har fargekodet bakbrems-hendelen og de bakre bremseklossene grønne for å skille frontbremsen fra bakbremsen.

«Barn lærer vanligvis å sykle når de er mellom 3 og 5 år.
Det beste tidspunktet er når de føler seg veldig trygge på balansesykkelen.»

Christian Bezdeka
Grunnlegger av woom

Steg 1:
Pedaler

Før du starter treningen, er det lurt å forklare det nysgjerrige barnet hvordan pedaler og drivverk fungerer; dette gjør alt mye enklere! Når barn er vant til en balansesykkel, blir sykling med pedaler enkelt. Knall og fall må en regne med – sørg for at barna har hjelm og hansker.

Tips 1:  Gi en demonstrasjon for en rask forståelse av hvordan pedalene beveger bakhjulet! Løft opp sykkelen, snurr pedaler fort rundt, og stopp deretter bakhjulet med bremsene.

Tips 2: Setehøyden bør justeres slik at barnet når ned til bakken med begge bena; helene bør være litt opp fra bakken når de sitter.

Tips 3: På den første testturen, hold forsiktig på barnets skulder eller i sete. Vi anbefaler å ikke bruke støttehjul. Balansen vil komme på egenhånd med litt fart.

Steg 2:
Sykle

Nå er øyeblikket nesten her! Selv om litt støtte hjelper, er det viktig at barna føler fremdriften selv.

Tips 1:  Så snart barna kan tråkke selv, kan hjelpende hender slippe opp og de små kan sykle lengre strekk alene.

Tips 2: Det er ideelt å trene i en skrånende helning der det er nok plass og ingen hindringer som fortau eller kanter.

Steg 3:
Bremsing og stoppe

På de første forsøkene er det alltid viktig å løpe ved siden av barnet for å holde sykkelen og støtte forsiktig og for å forhindre en ulykke. Barnet bør kunne prøve bremsene selv etter noen få forsøk.

Tips 1:  Barn er tilbøyelige til å bremse med føttene. Den grønne bremsehendelen hjelper barnet til å velge riktig brems, så dette bør læres så fort som mulig.
Regelen er: Først bremse og deretter sette føttene på bakken.

Steg 4:
Sykle på egenhånd

Det siste steget for å bli selvstendig og å kunne reise ut på eventyr med to hjul er å lære å sykle på egenhånd. Med noen få små tips er dette lett å lære!

Tips 1:  Hvert barn har et dominerende bein. Dette er det benet som de skal bruke til å presse på pedalen i en klokka 1 posisjon. De bør sitte, dreie pedalen i riktig posisjon, sette foten på pedalen, skyve ned i pedalen og deretter sparke fra bakken med det andre benet.

Tips 2:  Alternativt kan et barn sparke fra slik som de lærte på balansesykkelen. Bare få sykkelen til å rulle og sette føttene på pedalene når riktig hastighet er nådd.

Image with visual parallax effect

«Ferdighetstrening kan kombineres med en perfekt dag i parken.»

Christian Bezdeka
Grunnlegger av woom

Avgrense, forbedre, lære … 
Ferdighetstrening

Ferdighetsnivået vokser. Det handler ikke om å sykle rett fram lenger: Sykle oppover bakken, i medvind, sving rundt hjørnet og ut i verden. Barna sitter nå uanstrengt på sete; Det er så mye mer å utforske. Et enkelt gir er ikke nok lenger – selv om de første girene er nødvendige! Girene på woom sykler er presise og stille noe som gjør det enkelt å lære, og trygt å overvinne hindringer ute og i trafikken.

Små sykkeleksperter. Enten barna sykler til skolen, på trening eller for å besøke venner, gir sykkelen mobilitet. Adam Opel sa en gang: «Ingen annen oppfinnelse kombinerer nytte med glede like mye som en sykkel.»
Det er viktig å lære seg nye ferdigheter en gang iblant for å holde motivasjon oppe selv om barna allerede vet hvordan de skal sykle.

Steg 1:
Girene

Presis girutveksling bevarer utvekslings komponentene og er enkelt! Det er best å la barnet først skifte gjennom de forskjellige girene. Målet er å skifte gir mykt og stille. Du kan hjelpe barnet ditt ved å rope ut det giret de trenger å være i.

Tips 1:  Øv på å skifte gir sammen for første gang på et flatt område. Fortell barnet ditt at de ikke skal tråkke i et sekund, vis dem girvelgeren og deretter la dem begynne å tråkke igjen. Poenget med dette er å la dem prøve å skifte gir enkelt: sykle opp i fart, skift opp, kjør sakte, skift ned.

Tips 2:  Du kan trene på å gire riktig i et noe kupert område. Før du sykler opp en bakke, bør barnet få litt fart; så lette opp presset på pedalene, skifte gir og så fortsette å tråkke forsiktig til kjedet er på plass.

Steg 2:
Å takle hindringer

Før du sykler inn i noen form for trafikk, må barna trygt kunne takle små hindringer. Enten over røtter, humpete stier eller på en glatt overflate: med litt øvelse kan barna klare dette uten problemer!

Tips 1:   For å kunne sykle over ujevne overflater må barna komme i den såkalte grunnposisjonen ved å først få pedalene parallelt med bakken, kontrolert hastighet, og så sakte stå opp på pedaler med litt bøyde knær. Så, med hoftene sentrert over kranken, må de bøye albuene litt utover og skuldrene mot styret.

Tips 2:  For å unngå å stoppe på et hinder som en fortauskant, må barna lære å «gli» over hindringen ved å løfte opp forhjulet litt. Med vekt over pedalene er det lettest å trekke litt i styret oppover og flytte kroppsvekten bakover.

Tips 3: Selv våte overflater, blader og grus kan være hindringer. Sykling på slike overflater må læres i sakte fart selv om det kan blokkerer hjulene. Barna bør prøve å sykle og bremse i en definert sone til de mestrer og nøyaktig kan stoppe på en linje.

Steg 3:
Balansetrening

Det er mer effektivt å flytte sete litt høyere for lengre turer. Dette gjøres stegvis til kneet har en liten bøy, og bare tærne berører bakken. Før du oppnår dette, er det nødvendig å ha en god følelse av balanse. Dette kan læres med følgende tips.

Tips 1:Enten det er å signalisere retningen med hånden i et kryss eller å klø seg på nesen – må barna kunne føle seg like trygge på å sykle med en hånd som de gjør med to hender på styret. Dette er det best å trene på et flatt område i mindre hastighet uten å tråkke. Først bør de holde på styre i en avslappet posisjon; så skal de slippe med en hånd i et øyeblikk og se hva som skjer. Etter en stund skal de kunne ta hånden av styret i en lengre periode.

Tips 2:  Holde balansen: Dette kan trenes på et mykt underlag. Barnet skal bremse til full stopp, og deretter, uten å sette ned føttene, fortsett å sykle. Hvis pedalene er parallelle med bakken, er balansetrening ikke noe problem, og kan være gøy!

Tips 3: Balanse kan praktiseres lekent med to kjegler og små baller. Sett opp en kjegle og plasser en ball på den; plasser den andre kjeglen lenger unna. Målet er at barnet skal sykle forbi kjeglen som har en ball, ta ballen og plassere den på den andre kjeglen.